Krizové řízení obecně
S mimořádnými událostmi, které ohrožují životy a zdraví lidí, jejich majetek nebo životní prostředí, se lidstvo střetává po celou dobu dosavadní existence. Lidská společnost se snaží následkům mimořádných událostí zabránit, případně je alespoň eliminovat na přijatelnou míru.Rostoucí výskyt mimořádných událostí a růst jejich následků zvyšují riziko vzniku krizových situací pro jejichž zdárné řešení je nutná především dobrá koordinace všech složek, které se podílejí na záchranných a likvidačních pracích. Na tomto principu byl vytvořen nejen záchranný integrovaný systém, ale i systém krizového řízení České republiky a stanovena definice :
- krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na analýzu
- a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných
- v souvislosti s řešením krizové situace, zákon č. 240/2000 Sb.
- krizovou situací je mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen "krizové stavy"),
Krizová situace – událost, v jejímž důsledku se vyhlašuje stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Jsou při ní ohroženy důležité hodnoty, zájmy či statky státu a jeho občanů a hrozící nebezpečí a způsobené škody nelze odvrátit ani odstranit běžnou činností orgánů veřejné moci, ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, záchranných sborů, havarijních a jiných služeb a právnických a fyzických osob. Na krizové řízení proto nelze pohlížet jako na činnost, která je aktuální čas od času, kdy zrovna dojde ke vzniku nějaké mimořádné události. Pro zajištění kvalitního a dobře fungujícího bezpečnostního systému správního území je nutno pojmout krizové řízení jako součást každodenní práce nejen pracovníků oddělení krizového řízení, ale také všech zaměstnanců příslušného úřadu.